Sat December 16, 2017   |   شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶  
   
 
 
  انتقادات و پیشنهادات  |  ارتباط با ما      صفحه اصلی  |  اخبار و رویدادها  |  پیام ها و اطلاعیه ها  |  مناقصات و مزایدات
رضا عسکري
سرپرست سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات
     مناقصه، مزایده، فراخوان
شناسايي پيمانکاران واجد شرایط در زمينه ممیزی املاک تجاری
شناسايي پيمانکاران در زمينه عمليات برداشت مختصات دقيق ابعاد و عوارض سطح معابر شهر همدان
تامين نيروي انساني قسمتی از پروژه جی آی اس و تنظیف ساختمان اداری سازمان
بیشتر ...
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩۶/٠٩/١١ تعداد بازدیـد : ٣١   بازگشت
 
 
 


در نشست خبری سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد:


با استفاده از فناوری به دنبال تسهیل در امور شهروندان و روان سازی فرآیند های معمول شهرداری هستیم

 

 

 روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات :

 رضا عسگری عصر امروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری است، اظهار کرد: این سازمان از سال 84 به مجموعه شهرداری اضافه شده است.

وی برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری را در رابطه با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، کنترل، نظارت و انجام بخشی از وظایف شهرداری دانست و گفت: برنامه‌ها در حوزه IT با توجه به ماهیت سازمان ایجاد شده است.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: واحد توسعه و نگهداشت نرم‌افزار، واحد پشتیبانی و نگهداری، واحد تولید و توسعه پورتال، واحد توسعه و نگهداشت شبکه، واحد آمار و اطلاعات، واحد سیستم‌های اطلاعاتی جغرافیایی یا GIS، واحد امور برنامه‌ریزی یا طرح و برنامه از واحدهای زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری است.

وی با بیان اینکه در راستای وظایف سازمانی به دنبال تکریم مراجعین و تسهیل امور شهروندان در شهرداری همدان با استفاده از سیستم‌های نوین و دانش به روز حوزه IT در کشور هستیم، افزود: روان‌سازی فرآیندهای شهرداری به همین منظور و ایجاد بستر مناسب و مطمئن به منظور جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی از دیگر وظایف سازمانی است.

عسگری شهرداری را یکی از ارگان‌هایی برشمرد که با آحاد جامعه سروکار دارد و مردم در حوزه‌های مختلف اداری، خدماتی، عمرانی، فضای سبز و... با شهرداری ارتباط دارند، تصریح کرد: شهرداری نیز مانند سایر دستگاه‌ها در کشور، به منظور رضایتمندی مردم و شفاف‌سازی که جزء وظایف مدیران شهرداری است در برنامه‌های خود حرکت به سمت الکترونیکی شدن را قرار داده است.

وی با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان برای رسیدن به اهداف خود موضوعاتی را دنبال کرده و می‌کند، ادامه داد: از ابتدای سال تهیه طرح جامع فناوری اطلاعات شهرداری همدان در دستور کار قرار گرفت؛ برای هر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نیاز به اطلاعات و آمار دقیق است که منجر به تصمیم‌گیری درست در مدیریت شهری می‌شود.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان خاطرنشان کرد: تهیه طرح جامع فناوری اطلاعات جزء وظایف این سازمان است که در دست اقدام است و در نهایت سال آینده کامل می‌شود.

وی به تولید سامانه محاسبه آنلاین عوارض نوسازی اشاره کرد و یادآور شد: این سامانه امسال تولید و راه‌اندازی شده و شهروندان همدانی از طریق این سامانه نسبت به محاسبه و پرداخت عوارض نوسازی ملک اقدام می‌کنند.

عسگری تولید سامانه اعلام خودکار عوارض محاسباتی و معاملاتی املاک و راه‌اندازی آن را در هفته جاری از دیگر اقدامات این سازمان دانست و اظهار کرد: این سامانه به منظور محاسبه عوارض نوسازی با توجه به ارزش قیمت منطقه‌ای املاک در سطح شهر محاسبه و خروجی ارائه می‌دهد؛ در صدور دفترچه عوارض محاسباتی برای صدور پروانه ساختمانی از این سامانه استفاده می‌شود.

وی به اصلاح و ارتقای سیستم نرم‌افزار کمیسیون ماده 100 اشاره کرد و گفت: این کمیسیون مربوط به رسیدگی تخلفات ساختمانی در سطح شهر است که برنامه به طور کامل پیاده‌سازی شده و در حال اجراست.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: نرم‌افزار کمیسیون ماده 77 در حال تهیه و تولید است که به زودی آماده و پیاده‌سازی خواهد شد؛ در کمیسیون ماده 77 شهرداری‌ها، مؤدیان و افراد بدهکار عوارض به شهرداری به آن مراجعه می‌کنند که اکنون سنتی اجرا می‌شود و به دنبال مکانیزه کردن و اجرای سیستماتیک آن هستیم.

وی اصلاح و ارتقای سیستم نرم‌افزار آرشیو الکترونیک را از دیگر اقدامات از ابتدای سال تاکنون در این سازمان برشمرد و افزود: اصلاح و ارتقای نرم‌افزار شهرسازی مربوط به حوزه شهرسازی و صدور پروانه ساختمانی، پایان کار و مواردی از این دست که در گذشته پیاده‌سازی شده و امسال اصلاح و به روز شده است.

*ایجاد یک شبکه فیبر نوری اختصاصی با مشارکت مخابرات برای شهرداری همدان

عسگری توسعه شبکه فیبر نوری و اتصال ساختمان های شهرداری همدان به شبکه را از دیگر اقدامات دانست و تصریح کرد: طی 6 ماهه اول سال موفق شدیم یک شبکه فیبر نوری اختصاصی با مشارکت مخابرات برای شهرداری همدان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه ساختمان‌های شهرداری شامل شهرداری مرکز، شهرداری‌های مناطق و شورای اسلامی شهر همدان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، حوزه معاونت خدمات شهری، حوزه معاونت عمرانی و امور زیربنایی، حوزه معاونت شهرسازی و معماری، ساختمان کمیسیون ماده 100 و مرکز کنترل ترافیک، امسال به شبکه فیبر نوری اختصاصی شهرداری متصل شد.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان خاطرنشان کرد: ساختمان‌های متصل به شبکه فیبر نوری در همدان از امنیت کافی در مقایسه با وضعیت موجود که به سیستم وایرلس، دکل و رادیو برخوردار است که باعث برطرف شدن مشکلات موجود از قبل شده و ارتباط مجموعه شهرداری، معاونت‌ها و مناطق به راحتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای شبکه فیبر نوری این سازمان به دنبال ایجاد شبکه فیبر نوری جامع در سطح شهر همدان است، یادآور شد: این امر قطعاً با مشارکت بخش خصوصی قابلیت اجرایی دارد و هدف ایجاد شبکه منسجم در سطح شهر است که نیاز به مطالعات فنی و گرفتن مشاور دارد؛ هدف این است که توسعه شبکه فیبر نوری در همدان اجرا شود.

عسگری ساماندهی دکل‌های BTS را از مزایای اجرای شبکه فیبر نوری برشمرد و اظهار کرد: یکی از اهداف این است با ساماندهی دکل‌های BTS، مبلمان شهری توسعه و ساماندهی شود؛ در طرح سازمان، دکل‌های BTS اپراتورهای مختلف تبدیل به دکل‌های میکرو با ابعاد کوچک‌تر می‌شود؛ به دنبال این هستیم با توسعه شبکه فیبر نوری بهداشت عمومی شهر بهبود یابد.

وی مدیریت تهیه و ساماندهی جامعه آماری شهرداری را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در واحد آمار و اطلاعات سازمان به دنبال ایجاد سامانه جامعه آماری هستیم که در دست اقدام است؛ این اقدام منجر به شفاف‌سازی وضعیت موجود شهر و کمک به تصمیم‌گیری در مدیریت شهری می‌شود.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: در راستای تهیه و ساماندهی جامعه آماری شهرداری، تهیه پورتال آماری کلانشهرهای کشور را در دستور کار داریم و با توجه به اینکه همدان یکی از کلانشهرهاست در این پروژه مشارکت دارد و نرم‌افزاری در حال تولید است.

وی به پیگیری تهیه و تدوین دستورالعمل نگهداشت سیستم‌های مستقر در شهرداری اشاره کرد و افزود: شهرداری همدان ۸۰۰ کاربر و سیستم در اختیار دارد لزوم نگهداری، نظارت و کنترل سیستم‌ها جزأء برنامه‌های کاری است که تهیه و تدوین دستورالعمل در دستور کار قرار دارد.

عسگری بازطراحی پورتال شهر الکترونیک همدان را از برنامه‌های شبکه دانست و تصریح کرد: این اقدام شامل معاونت‌ها، شهرداری‌های مناطق و سازمان‌های شهرداری است که در سال جاری تعدادی از سازمان‌های شهرداری با دستورالعمل سازمان همیاری‌های کشور ادغام شد.

وی با بیان اینکه امکان‌سنجی تهیه پورتال سازمانی جدید برای مجموعه شهرداری و شورای شهر همدان در دست اقدام است، ادامه داد: تولید سامانه اصلاح اطلاعات مالکین اقدام دیگر تا کنون است؛ اکنون اطلاعات مالکین و املاک شهر را در اختیار داریم که به منظور ثبت تغییر اطلاعات در حال تهیه سامانه هستیم و شهروندان با مراجعه به این پورتال می‌توانند اطلاعات را به روز کنند.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان با اشاره به پالایش دیتا در سطح شهر، خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود دیتای شهر پالایش و اصلاحات لازم انجام شود چراکه اطلاعات شهرداری هر روز و هر ساعت با مراجعه شهروندان تغییر می‌کند که باید به روز و اصلاح شود.

* تشکیل واحد امنیت اطلاعات نرم‌افزار شبکه

وی به تشکیل واحد امنیت اطلاعات نرم‌افزار شبکه اشاره کرد و یادآور شد: این واحد تا قبل از این فعال نبود و برای بالا بردن امنیت نرم‌افزاری و شبکه شهرداری همدان تشکیل شده است.

عسگری آموزش مستمر سازمان به کارشناسان حوزه‌های مختلف شهرداری را از دیگر وظایف سازمانی برشمرد و اظهار کرد: تهیه دستورالعمل استاندارد بایگانی فیزیکی، حذف بایگانی فیزیکی و تبدیل بایگانی فیزیکی به بایگانی الکترونیکی جزء برنامه‌های در حال اجرای سازمان است.

وی به ارتباط مستقیم این سازمان با مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اشاره کرد و گفت: بخشی از موضوعات و سیاست‌گذاری‌ها به لحاظ جایگاه قانونی این مرکز با هماهنگی آن انجام می‌شود.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: پشتیبانی سامانه پرداخت الکترونیک از دیگر اقدامات است؛ پرداخت عوارض نوسازی در سطح شهر به صورت الکترونیک انجام می‌شود، بیش از 70 درصد پرداخت‌ها در چهار ماه اول به صورت الکترونیک بوده است.

وی با اشاره به طراحی و پیاده‌سازی سرویس الکترونیک اعلام رأی کمیسیون ماده 100، تصریح کرد: با اجرای این طرح نیازی به مراجعه شهروندان به کمیسیون ماده 100 نیست.

عسگری با بیان اینکه صحت اطلاعات فردی و هویتی اشخاص و مالکین در حال پیگیری است، ادامه داد: خدمات سرویس استعلام هویتی در حال پیگیری است تا از طریق سازمان ثبت احوال کشور این اتفاق بیافتد که مراجعان به شهرداری در مورد املاک، ابتدا از صحت هویت اشخاص مطمئن شده و سپس اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: بازدید و بررسی دفاتر خدمات الکترونیک نیز در دستور کار قرار دارد؛ رایزنی با بنیاد تعاون ناجا به منظور جلب مشارکت پلیس راهنمایی در رابطه با اخذ عوارض خودرو نیز از دیگر اقدامات این سازمان است.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان با بیان اینکه با دسترسی به اطلاعات مالکین با همکاری پلیس می‌توانیم به آنها در خصوص عوارض سالیانه خودرو یادآوری داشته باشیم، گفت: بسیاری از افراد اطلاع ندارند، خودرو نیز جزء عوارض سالیانه می‌شود؛ در پرداخت عوارض خودرو سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو از اردیبهشت سال 95 در شهرداری راه‌اندازی شد.

وی در خصوص پرداخت عوارض سالیانه خودرو، یادآور شد: افرادی که عوارض خودرو را به صورت سالیانه پرداخت کنند از دو درصد جریمه دیرکرد عوارض معاف می‌شوند که باید اطلاع رسانی در این خصوص انجام و مردم مطلع شوند.

عسگری با تأکید بر اینکه دو درصد جریمه دیرکرد عوارض به ازای هر ماه اضافه می‌شود، اظهار کرد: اکنون مالکان خودرو می توانند به صورت شبانه روزی و یا با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک پرداخت داشته باشند و نیاز به مراجعه به شهرداری  نیست؛ البته عوارض سالیانه خودرو به سال تولید و نوع خودرو بستگی دارد.

وی ادامه داد: همکاری با معاونت‌های شهرداری، شهرداری مناطق، سازمان‌ها، ادارات شهرداری و سایر ادارات سطح شهر برای توسعه فناوری در حال پیگیری و اجرا است.

*حدود 50 درصد بودجه امسال سازمان محق شده است

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان در ادامه بیان کرد: بودجه امسال این سازمان 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است که البته بیش از این هزینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و کمتر شده است، افزود: به دلیل عدم افزایش بودجه این سازمان وضعیت رکود اقتصادی کشور شهرداری‌ها نیز متأثر شده‌اند؛ از بودجه امسال حدود 50 درصد محقق شده است.

عسگری در ادامه با بیان اینکه برای رسیدن به شهر الکترونیک در ابتدای راه هستیم، تصریح کرد: اقدامات بسیاری انجام شده اما کافی نیست و برای رسیدن به شهر الکترونیک به معنای واقعی نه تنها در همدان بلکه در کشور در ابتدای راه هستیم.

وی یادآور شد: مسوولان کشوری و استانی در سیاست‌گذاری برنامه توسعه ششم به دنبال الکترونیک شدن هستند اما کار زیادی در این راه داریم.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به معضلات و مشکلات مردم در سطح شهرها شاید بحث الکترونیکی شدن جزء پنج اولویت اول در شهرداری باشد؛ پرداختن به ساختار اصلی و سرمایه سازمان اولویت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان است که فیبر نوری اولویت است.

وی ادامه داد: شبکه فیبر نوری پروژه سنگین است که باید به ناچار از پتانسیل بخش خصوصی استفاده کنیم؛ پالایش دیتا و سامانه جامعه اطلاعاتی نیز جزء اولویت‌ها هستند چراکه این موارد زیرساخت هستند و اگر به روز نباشند در اجرای سایر برنامه‌ها نیز به روز نخواهد بود.

عسگری با بیان اینکه به دنبال به کارگیری سرور ثانویه برای سرورهای مجموعه هستیم، اظهار کرد: سرورهای فعلی سرورهای قوی در شهر همدان است اما از لحاظ فنی و دانشی باید سرور ثانویه نیز وجود داشته باشد که این مورد جزء برنامه‌های سال آتی سازمان و پرهزینه است که ممکن است به اندازه 50 درصد بودجه امسال هزینه داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری جزء معدود دستگاه‌هایی است که بیش از 200 شرح وظایف دارد، یادآور شد: بودجه پیش‌بینی شده سالیانه شهرداری در بخش‌های مختلف از جمله در بخش فناوری اطلاعات تقسیم می‌شود.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان جایگاه سازمانی همدان در کشور را از بعد کلانشهری، جزء سه یا چهار کلانشهر کشور در برخی موضوعات دانست و بیان کرد: در بحث پرداخت الکترونیک همدان جزء اولین مراکز استان بود که این سیستم را تولید و اجرا کرد؛ در همایش شهر هوشمند همدان اول شد.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری هر شهرداری از طریق شورای شهر آن شهر تدوین می‌شود و نسخه واحد در کشور نداریم؛ هر شهری به فراخور نیازهای شهر برنامه‌هایی پیش‌بینی می‌کنند.

عسگری در ادامه در خصوص میزان هزینه شهروندان، یادآور شد: هزینه را به شکل کلی می‌بینیم؛ به عنوان مثال با ارائه سیستم الکترونیک به کاهش ترافیک، کاهش هزینه و زمان کمک می‌کند که به این شکل هزینه‌ها برای شهروندان کاهش می‌یابد؛ طی چهار ماه ابتدای امسال بیش از 6 هزار سفر درون‌شهری با اجرای پرداخت‌های الترونکی حذف شد.

وی با بیان اینکه در سرویس پرداخت الکترونیک و با اخذ مجوز از شورای شهر افرادی که از سامانه شهرداری عوارض پرداخت کنند شامل 10 درصد تخفیف در چهار ماه اول سال شدند، افزود: 20 درصد نیز تخفیف خوش حسابی بود که در مجموع این افراد 30 درصد تخفیف داشتند؛ در چهار ماهه دوم اهرم تشویقی به صورت 12 درصد خوش حسابی و 10 درصد پرداخت الکترونیکی بود.

 

 
     
 
 
 
 
 
 
 
© 2010 - 2017  Hamedan.ir
آمار و اطلاعات کاربران
١٠ کاربران آنلاین :
۹۳,۵۹۲ تعداد بازدید :
   
   
 
سایت های مرتبط
فناوری اطلاعات شهرداری تهران
فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان
فناوری اطلاعات شهرداری تبریز
فناوری اطلاعات شهرداری مشهد
 
لینک های مرتبط
شورای اسلامی شهر همدان
شهرداری همدان
معاونت اداری و مالی
معاونت برنامه ریزی و توسعه
 
دسترسی سریع 
اخبار و رویدادها
پیام ها و اطلاعیه ها
مناقصات و مزایدات
آموزش شهروندی
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال متعلق به شهرداری همدان بوده و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی : سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان